Ce este denimul și care este istoria blugilor, cel mai versatil obiect vestimentar?
Realizat din bumbac 100%, denimul este un material de culoare albastră, ajuns celebru datorită folosirii lui pentru confecționarea blugilor. Blugii (abreviere din limba engleză blue-jeans) sunt pantaloni cu buzunarele și cusăturile întărite cu tighele și ținte, fiind cea mai utilizată și mai versatilă piesă vestimentară.
De la îmbrăcămintea pentru muncitori, blugii au evoluat spectaculos venind astăzi într-o varietate de stiluri: blugi skinny, blugii stretch, blugi slim fit, blugi rupți. Este o îmbrăcăminte care se află aproape în garderoba tuturor pentru că nu se demodează. Foarte mulți oameni poartă blugi în diferite contexte, serviciu, birouri, la plimbare, la restaurant sau shopping.
De foarte mulți ani şi până astăzi, blugii au avut nenumărate stiluri şi decolorări, schimbându-se odată cu tendinţele sociale. Dar cum de au rămas blugii atât de populari și astăzi? Pentru că sunt confortabili, fermi şi se asortează în esenţă oricărui stil. Cu alte cuvinte, blugii au devenit cea mai populară piesă de îmbrăcăminte a timpurilor noastre.
De ce este denimul faimos?
Țesatura din denim este una din cele mai populare materiale textile la nivel global la momentul actual. Blugii sunt un pantalon care este confecționat din pânză denim. Denimul este folosit pentru a face nu doar blugi, ci și cămăși și fuste etc. Blugii sunt doar unul dintre articolele de îmbrăcăminte care sunt realizate din denim, dar rolul jucat de denim în istoria blugilor a făcut ca faima să fie împărțită.
Fabricat din bumbac, denimul este natural și foarte respirabil, iar țesătura groasă din twill a acestei țesături îl face foarte rezistent la abraziune și ruptură și în același timp ușor de spălat. Fiind, de obicei colorat cu vopsea indigo, culoarea sa caracteristică este albastru, însă se găsește și în alte nuanțe.
După ce denimul este colorat, producătorii pot spăla țesătura pentru a produce o gamă largă de denim. Producătorii folosesc un proces diferit de vopsire pentru a crea denim din bumbac alb sau negru.
Istoria lui Serge de Nîmes, faimosul denim
Pentru că blugii sunt celebrii pantaloni confecționați din denim, istoria blugilor și istoria denimului sunt strâns legate. Se pare că, mult înainte ca Levis Strauss să popularizeze denimul, în secolul al XVI-lea, India exporta “dungaree”, o ţesătură grea şi aspră din bumbac, de culoare indigo.
Aceasta era vândută marinarilor portughezi care o foloseau pentru a face vele pentru corăbii, dar și pentru haine, purtate în principal de cei săraci. Cam în același timp flota genoveză din Italia, a folosit materialul pentru a face pantaloni rezistenți marinarilor săi, buni de purtat atât uscaţi cât şi uzi.
În timp ce istoricii încă dezbat locul de naștere al denimului, țesătura a fost clasificată ca o țesătură de twill folosind un fir colorat și unul alb. O opinie larg răspândită este că s-a “născut” în Nîmes, Franța. Întâmplarea a avut ca de obicei un rol important și din cauza unei încercări nereușite de replicare a unei țesături de bumbac rezistente, cunoscută sub numele de “jeane” (numită după orașul Genova, din Italia), țesătorii de țesături din Nîmes au realizat o țesătură nouă, unică și mult mai robustă.
Noua țesătură a fost realizată folosind o țesătură de twill, cu bătătura trecând sub firele de urzeală. Țesătorii au folosit indigo pentru a vopsi firele de urzeală în albastru, dar au lăsat firele de bătătură în culoarea lor albă naturală. Acest proces a dat țesăturii denim o culoare albastră unică pe o parte, cu alb pe cealaltă. Pe la 1800, cuvântul “denim” a rezultat din această țesătură de twill “Serge de Nîmes” (tradus prin “twill of Nîmes”).
Istoria blugilor
Istoria oficială a pantalonilor din denim este legată de numele lui Levi Strauss și Jacob Davis care în urma succesului colaborării lor, i-au brevetat pe 20 mai 1873. Născut în Bavaria, Germania, Levi Strauss a emigrat la New York, unde s-a alăturat fraţilor săi mai în vârstă, care erau proprietarii unei afaceri cu diverse mărfuri non-alimentare. După mai multe încercări de afaceri, în timpul goanei după aur, acestuia i-a venit ideea de a face salopete din bumbac dur, pentru mineri.
Aceștia aveau nevoie de haine mai durabile, care să reziste la intemperii și care să nu se rupă cu ușurință. În căutarea unui material potrivit și mai confortabil, Strauss comandă “Serje de Nimes,” sau denim, care s-a dovedit corespunzător. Mai lipsea croitorul.
Creațiile lui Strauss au prins contur odată cu colaborarea sa cu Jacob Davis, un croitor provenit din Letonia, care a consolidat cu ținte metalice buzunarele pantalonilor, mereu o problemă pentru mineri, pentru a le oferi mai multă rezistență.
După cumpărarea brevetului, noua Levi Strauss & Co a început să fabrice celebrii pantaloni din denim cu nituri de cupru, iar cusăturile galben-portocaliu asortate la ele au devenit de atunci o caracteristică a blugilor. Tot atunci, Levi a adăugat o eticheta mică roşie, pe care a pus-o la colţul buzunarului. A fost prima dată când o etichetă a fost plasată pe exteriorul hainelor.
Primii care au adoptat rapid pantalonii din denim și în rândul cărora au devenit extrem de populari au fost imigranții sosiți în SUA. Pe atunci blugii erau considerați salopete.
Evoluția denimului și a blugilor
La începutul secolului 20, denimul a fost adoptat ca alegerea preferată a țesăturilor de îmbrăcăminte de lucru pentru cowboy-ii occidentali, mineri, fermieri din SUA. Nu numai că țesătura era ieftină, dar denimul era mai durabil și mai robust decât alternativa populară – “blugi” făcuți în mod tradițional din bumbac, in și lână. După ce Levi Strauss & Co au început să producă pantalonii iconici din denim albastru, aceștia au devenit o caracteristică comună în rândul bărbaților muncitori. Tot în acest timp, în istoria blugilor a început să apară și concurența.
Fondat în 1889 în Kansas, Lee a fost un alt brand american important de blugi. A devenit cunoscut pentru inovația în designul blugilor, inclusiv crearea primilor blugi cu fermoar în loc de nasturi. Astăzi, Lee oferă o varietate de stiluri și opțiuni de dimensiune pentru a se potrivi tuturor tipurilor de corp.
Wrangler, fondat în 1904 în Carolina de Nord, a fost inițial cunoscut pentru producerea blugilor pentru cowboys și lucrătorii din ferme, dar a devenit rapid un brand popular de blugi pentru toată lumea. Wrangler este cunoscut pentru calitatea și durabilitatea blugilor lor și pentru gama lor largă de modele, inclusiv blugi cu talie înaltă și blugi slim fit.
- Wild, Wild West
Simbolul clasic al Vestului american este acum un element de bază în dulapurile noastre. Blugii moderni au început să apară în anii 1920, dar vânzările au fost în mare parte limitate la oamenii muncii din vestul Statelor Unite, cum ar fi cowboy, tăietori de lemne și lucrători feroviari.
Romantizarea Vestului sălbatic american care a început să apară la sfârșitul secolului al 19-lea, a dus la popularizarea unor idealuri americane precum tumbleweed, rodeo și Wyatt Earp, dar și a umililor blugi denim. Cu stilul de viață nemilos al Vestului Sălbatic dispărut, această nostalgie putea fi explorată fără riscul de pistolari și împușcături.
- Denim în timpul războiului
În anii 1940, avioanele americane și-au adus iubitele perechi de denim cu ei în străinătate. Deși producția de îmbrăcăminte de lucru din denim (sau salopete de talie așa cum erau cunoscute la acea vreme) a scăzut în timpul războiului, din cauza lipsei de materii prime necesare pentru a le produce, sfârșitul războiului a marcat o schimbare în percepția lor. Blugii din denim au devenit mai puțin asociați cu îmbrăcămintea de lucru și mai strâns legați de îmbrăcămintea de agrement.
- Anii de faimă ai denimului
Istoria blugilor ia altă direcție când Hollywood-ul duce această tendință pe ecranul de argint cu filmele sale occidentale, iar blugii intră în cultura mainstream. Prin anii 1950, blugii au devenit un simbol “cool”, iar băieții răi din cultura pop, cum ar fi Elvis Presley, James Dean și Marlon Brando, au popularizat stilurile de denim evazate sau cu manșete.
Deloc surprinzător, adolescenții rebeli au pus stăpânire pe acest simbol la modă împotriva status quo-ului. În această perioadă, blugii au devenit un simbol al rebeliunii și al nonconformismului, în special în rândul tinerilor.
- Flower power
Moda hippie, transformă oficial blugii lui Levi Strauss într-o ţinută versatilă. Ca o formă de auto-exprimare creativă, tinerii nonconformiști îi personalizeză cu broderii și mesaje împotriva războiului, devenind, astfel, un simbol al păcii.
În acest timp, în spatele cortinei de fier, pentru autorități, blugii erau un semn al decadenței vestice, în timp ce oamenii obișnuiti, mai ales tinerii din statele comuniste îi considerau un adevărat simbol al libertății.
- Denimul de designer
Prin anii ’60, blugii au devenit un simbol al egalitarismului, o uniformă pentru adolescenții aflați, ca de obicei, într-un război al generațiilor. Anii ’70, au fost o decadă marcată de individualism, iar blugii fac parte acum din sex-appeal, devenind un obiect din arsenalul modei și seducției.
A urmat o nouă cotitură în istoria blugilor făcută de Calvin Klein, care a dus blugii pe podiumurile prezentărilor de modă: „Nothing comes between me and my Calvins” (Brooke Shields). Anii ’90 au urcat denimul pe ringurile de dans, pe marile ecrane și pe scenele de concerte rock. Blugii de designer au devenit un adevărat simbol al statutului în cultura pop.
Fondat în 1981, Guess a fost unul dintre primele brand-uri care au introdus blugii de designer pe piață. Guess a fost cunoscut pentru designul lor inovator și stilul lor unic, care a devenit rapid popular în anii ’80 și ’90.
- Denimul DIY
În anii 2000, denimul personalizat a devenit o tendință fierbinte, deoarece a permis purtătorilor să se exprime creativ prin stilul lor, o mare parte a mentalității milenare. Blugi rupți, brodați și prinși împreună – blugii DIY au fost oficial în topuri.
- Denimul atemporal
Indiferent de epocă, blugii au rezistat şi s-au modificat după tendinţele modei. Anii 1990 au inaugurat o altă eră în istoria blugilor, odată cu apariția blugilor baggy și a dungarees. Grupuri pop precum TLC, Spice Girls și Destiny’s Child au ajutat la stimularea acestor stiluri în rândul fanilor lor. Au fost la mare căutare pantalonii evazaţi, sfâşiaţi, confecţionaţi din pânză şi pictaţi manual.
De notorietate este imaginea solistului trupei Nirvana, Kurt Cobain, purtând blugi prespălaţi sau decoloraţi artificial fiind un etalon pentru tinerii dornici să poarte aceşti pantaloni. Blugii au devenit un etalon şi pentru stilul hip-hop, rapperii americani afişându-se cu celebrii pantaloni foarte largi şi cu tur lăsat. Aproape de zilele noastre, blugii devin ţinuta care promovează curentul grunge.
- Denimul modern
În noul mileniu, granițele acestui produs au fost desființate, denimul găsindu-se, astăzi, peste tot – pe podiumurile designerilor celebri, în accesorii și colecții. Barierele de preț au căzut și ele, în prezent se pot achiziționa convenabil nenumărate modele de blugi – rupți, decolorați, personalizați, brodați cu mărgele, cu strasuri, cu talie joasă, cu talie extra joasă, cu talie înaltă și foarte largi, posibilitățile fiind nelimitate, piața de desfacere părând că nu se va termina vreodată.
Sperăm că ți-a plăcut incursiunea noastră în istoria blugilor și a denimului. Dacă ți-am stârnit curiozitatea și inspirația, îți recomandăm să citești despre Cum coși denim la mașina de cusut pentru a crea proiecte fermecătoare.
Lasă un răspuns